Jeg tar ikke nye klienter høsten 2020, men jeg holder gratis HypnoMeditasjoner, Healinger, Livesendinger, Webinarer og Readinger i den lukkede Facebookgruppen Hypnose og Meditasjon med Maria. Hjertelig velkommen!
Hjem Om meg Kontakt meg Blogg Tjenester Book gratis samtale Logg inn

Elsk deg selv og gå ned i vekt

vektnedgang Aug 05, 2020

Visste du at ved å følge en diett for vektnedgang, så er det 98% sjanse for at du vil mislykkes med å gå ned i vekt?

Hvorfor er det sånn?

Det er når vi straffer kroppen, nekter oss selv det vi hr lyst på, at vi ikke vil klare å holde oss til alle restriksjonene en diett medfører. 

"Aldri mer sukker. Ikke et kakestykke til resten av livet mitt" osv.. Du dømmer deg selv til å mislykkes når du tvinger deg/frarøver deg noe du egentlig vil ha.

Det blir straks noe annet hvis du velger å avstå fra ulike matvarer. Se på veganere. De har tatt et valg. De elsker dyr. De ønsker å være veganere.

Fra naturens side er vi innstilt slik at vi vil ha mer av det vi nekter oss selv. Dietter blir derfor for tøffe. Den eneste måten du kan klare å gå ned i vekt/endre kostholdet på er når du virkelig ønsker det.

Det å nekte seg noe, fungerer ikke. "Jeg elsker hamburgere, kaffe latte, sjokolade, men jeg kan ikke ha det fordi jeg slanker meg" osv.. Hva skjer da? Jo, du vil ha mer av det. Det fungerer altså ikke. 

Du må forstå det at å tvinge seg selv til en sunn kropp, en vekt du drømmer om, en kropp som føles lett og frisk - vil faktisk kunne gjøre det verre.

Det har vært gjort studier på dette. En fysiolog som het Ancel Keys ph.D. gjorde på 1960-tallet en undersøkelse på en gruppe mennesker som han satte på en diett på 1200 kcal/dag. Etter noen uker startet deltagerne å gjemme unna mat og overspise. Dette fordi når du nekter deg noe, vil kroppen ha mer av det. 

Det samme gjelder med trening. "Jeg skal presse meg. Jeg skal trene hardt for å bli sprek, friskere, se bedre ut. Men jeg hater egentlig trening. Jeg hater å løpe, men jeg skal få meg til å gjøre det". Som sagt, det samme gjelder her. Når du gjør noe du virkelig hater, så betaler du en pris.

En annen grunn til at vi mislykkes med å spise sunt/gå ned i vekt/trene mer, er fordi vi ikke gjør det for vår egen del. "Jeg må slanke meg for å date den mannen/få han til å elske meg" eller "Jeg må se ut som de gjør på bildene i bladene og reklamene"

Hvis du starter på en diett eller begynner å trene for å please andre eller få de til å elske deg, eller få beundrende blikk, vil du med stor sannsynlighet vil mislykkes med treningen/dietten.

Jeg vil vise deg hvordan du kan lykkes og hvor enkelt det kan være!

De jeg jobber med - de som trenger å gå ned i vekt og kanskje til og med må halvere kroppsvekten - vil jeg lære å bli glad i å trene og spise sunt. 

Du må forstå det at å belønne deg selv med usunn mat når du har gått ned noen kilo, er en dårlig strategi. For straffer du kroppen din, må du også belønne den. Dette hører sammen. Når du straffer kroppen/frarøver den noe hele tiden, vil den også ha belønning. 

Har du noen gang møtt en veganer som har sagt: "Nå har jeg vært veganer i ett år, så nå skal jeg feire med en skikkelig biff!" Nei, det har du nok ikke :) Veganere ser ikke det å avstå fra animalske produkter som straff. Det er et valg og eget ønske de har.

Se på kroppen din og alt det gode den gjør for deg. Se hva du gjør med kroppen din. Mange som sliter med overvekt liker ikke kroppen sin, noen ganske enkelt hater den. De liker kroppen, de spiser dårlig mat og tvinger den til å gjøre noe den ikke vil gjøre.

Hva med i stedet elske kroppen din? 

Hvis du ikke liker å løpe, hva med å prøve yoga, zumba eller sykling?

Her er en interessant ting: Når du spiser en matvare du ikke liker om og om igjen, vil du til slutt slike det. Hvis du våkner opp og frokosten din pleier å være sjokoladekake, så er det det kroppen din vil spørre etter. Hvis frokosten din er nypresset grønn juice, vil kroppen din ganske raskt be om det, også.

Ved å ikke hate seg selv, men i stedet elske seg selv vil gjøre det enklere å innarbeide sunne vaner - for kroppen elsker det.

I stedet for å nekte deg usunn mat og avstå fra trening, vil det være bedre om du sier "Jeg har valgt å spise sunn mat og jeg velger å trene".

Når du f. eks. er ute og spiser og ser på menyen, ser du "åhh... pizza... pastaretter.. desserter... kaker..., men jeg kan ikke spise det" Gjett hva hjernen din da vil at du skal gjøre? Jo, riktig! "Spis pizzaen! Spis pastaen! Spis kakene/desserten!" fordi du sier at du vil ha det, men ikke kan spise det.

Det som virker er å si "Jeg kan ha kake. Selvfølgelig kan jeg spise sjokolade. Faktisk har jeg minst 60 år igjen av livet mitt hvor jeg kan spise akkurat det jeg har lyst på, men akkurat nå ønsker jeg å se bra ut på stranden, se bra ut i undertøy og kanskje til og med uten klær. Derfor velger jeg å spise riktig mat, og jeg vil føle meg utrolig bra!"

For her er sannheten: Hvis kake kunne gjøre deg glad, hvis sjokolade kunne gjøre deg glad. Tror du ikke at du burde kjent på den gledesfølelsen nå? 

Jeg skal nå vise deg hvordan du kan få den kroppen du ønsker deg.

Først må du endre språket ditt. Du velger noe fordi du ønsker og velger å føle deg bra.

Det er nå flere treningssentre enn det noen gang har vært tidligere. Det er også flere mennesker enn noen gang tidligere som er i dårlig fysisk form og dårlig helse. 

Fordi, som nevnt, det å tvinge kroppen til å gjøre noe den ikke vil, virker ikke. Det du da oppnår er motstand, og motstanden øker jo mer du presser og tvinger deg selv. 

Når du sier til deg selv at du ikke kan spise is. Gjett hva det er du vil ha da? Jo, riktig! Is! Du kan altså ikke tvinge deg til sunt kosthold og god helse.

Dette er hva du kan gjøre: Dette er helt enkelt. Det er ingen restriksjoner. Du frarøver deg ingenting.

Først av alt: Sørg for å ha sunne matvarer i huset og fjern usunn mat. Hvis du kostholdet ditt består av 80 % sunn mat, vi kroppen fint kunne håndtere de siste 20 % med mindre sunn mat. 80/20-regelen.

Eget eksempel: Jeg spiser sukker 1 gang i uken. Det er ikke sånn at den dagen MÅ være lørdag, for da igjen vil det oppleves som en restriksjon. 1 valgfri dag i uken spiser jeg noe som er litt mindre sunt. 

Det å lære seg å like noe nytt som du ikke liker så godt (eksempel her med oliven): Hvis du spiser 1 oliven hver dag i 10 dager, vil du den 11. dagen ha oliven. Det samme vil gjelde hvis du kutter ut sukkerholdig drikke og bytter det ut med vann. Du vil til slutt like det fremfor den sukkerholdige drikken. Du må gi det minst 10 dager (noen ganger lenger tid) før du liker det.

Det samme gjelder med trening - det å lære seg å like trening. I starten, finn en treningsform du kan like, f.eks. gå tur, sykle, yoga, zumba. Zumba kan være veldig bra, fordi det er laget for at du skal bli glad i å være i bevegelse.

Uansett hvilken treningsform du velger deg, velg å gjøre denne over en periode. Du vil etterhvert merke at kroppen din begynner å like trening. og DA kan du dra på treningssenteret og "WOW! nå kjenner jeg at jeg elsker å trene og være i bevegelse".

En ting til du skal være klar over. Fra tidligere tider - en helt annen tid enn vi lever i dag - husket vi alltid hvor det var mulig å få tak i sukker. Det var sånn vi overlevde på denne planeten. Hvis vi fant honning, gikk vi tilbake for å hente mer til det var tomt. Det var begrensede mengder. 

Fra naturens side er vi innstilt på å huske hvor sukkeret er, noe som er en god grunn til å ikke ha sukker/søtsaker i huset. Sukker og søtt er overhodet ikke mangelvare i dag i denne delen av verden slik det var for mange, mange år siden, men hjernen har ikke utviklet seg så mye siden da.

Fra naturens side er vi i tillegg innstilt på å føle oss sultne og spise når vi ser mat. Når jegerne kom tilbake til stammen sin med fangst, da måtte du spise. Du ville dø av sult ellers. Du kunne ikke stå over måltidet fordi du ikke hadde lyst på sånn mat akkurat da. Det kunne gå dager til neste gang det ble mulighet for å spise seg mett.

Hjernen vår er kraftig innstilt på å huske hvor det søte er og at du skal spise når du ser mat. Setter du en skål med sjokolade, potetgull, kjeks e.l. på stuebordet, vil du spise det.

Alkoholikere som skal slutte å drikke, har ikke alkohol i hjemmet sitt. De som skal slutte å røyke, har ikke røyk liggende på stuebordet. De skjønner at hvis du kan se det, da vil du ha det.

Variasjon. For mye variasjon får deg til å spise mer. Ta f. eks. fruktsalat. Består fruktsalaten av bare eplebiter, spiser du mindre enn om du blander inn bananer, druer, nøtter, mango, ananas. Det samme gjelder også annen mat. Variasjon i smak, tekstur, søtt, salt, syrlig - alt det er med på at vi stimuleres til å spise mer. Fra naturens side er det ingen matvare som både er fet og søt samtidig. Vi har fet mat som f. eks. avokado, oliven. Vi har sukker i søt frukt. Det eneste naturlige som både er søtt og fett samtidig er morsmelk.

Spis mer sunt fett i form av avokado, oliven, sunne oljer, nøtter osv. Ha sukker kun i form av søt frukt. Du kan se på sukker som en dårlig venn og fett som en god venn.

Husk! Ikke straff kroppen din! Jobb heller sammen med den. Ikke nekte deg/frarøve deg selv noe. Ikke tving deg til å bli sunn. Finn i stedet noe du liker som å gå turer, sykle, lage noen sunne, gode matretter.

Husk å ha et sunt kosthold - 80 % av kostholdet. Du vil da bli sunnere, leve lengre, se bedre ut, føle deg bra. Det å føle seg bra kommer ikke fra å tvinge seg til noe, det kommer fra å elske seg selv. "Jeg praktiserer yoga fordi det er godt for meg. Jeg drikker vann fordi jeg elsker kroppen min. Jeg spiser sunt fordi kroppen min elsker sunn mat" Da vil du bli en som virkelig liker å dra på treningssenter, en som liker å gå/løpe turer, en som liker sunn mat. Når du elsker deg selv, vil du naturlig velge å begrense usunn mat.

Du har 1 kropp og du forventer at den kroppen holder deg i gang i lang tid, men til gjengeld må du ta vare på den.

Det som er ganske fantastisk med den fine kroppen vår er at når du bare gjør én god ting for den (yoga, sykkeltur, gå/løpetur, grønn juicing, drikke vann o.l.) - hvis du kun gjør 1 ting - så vil kroppen gi til deg veldig mye fint tilbake.

Du har lov til å gjøre feil. Du har lov til å spise kake, men du har ikke lov til å straffe den fine kroppen din og hate den.

Elsk deg selv. Se på det å leve sunt som et måte å elske deg selv på. Det vil gjøre livet ditt bedre. 

 

Close

50% Ferdig

Nesten ferdig!

Fyll inn navn og e-postadresse, så kommer du på listen min!

Jeg deler tips, råd, tilbud og annet relevant innhold innen coaching, mental trening, kurs, retreats, trening og annet relevant innhold.